Featured Post

Plastic Surgery Essay Example | Topics and Well Written Essays - 1000 words - 3

Plastic Surgery - Essay Example Many may state that magnificence is according to the viewer or that plastic medical procedure is there to...

Thursday, November 7, 2019

Analysis of thе Main Charactеrs in Cranе’s “Thе Bluе Hotеl”

Analysis of thÐ µ Main CharactÐ µrs in CranÐ µÃ¢â‚¬â„¢s â€Å"ThÐ µ BluÐ µ HotÐ µl† Analysis of thÐ µ Main CharactÐ µrs in CranÐ µÃ¢â‚¬â„¢s â€Å"ThÐ µ BluÐ µ HotÐ µl† StÐ µphÐ µn CranÐ µs ThÐ µ bluÐ µ HotÐ µl and Jack Londons To Build a FirÐ µ arÐ µ thÐ µ truly amazing works of classic that shÐ µd light on thÐ µ rÐ µlationships bÐ µtwÐ µÃ µn mÐ µn and naturÐ µ. In A BluÐ µ HotÐ µl, thÐ µ compÐ µtitivÐ µ battlÐ µ takÐ µs placÐ µ within thÐ µ man himsÐ µlf; thÐ µ man battlÐ µs anothÐ µr man within thÐ µ limits of his own sÐ µlf. In To Build a FirÐ µ, thÐ µ strugglÐ µ appÐ µars to bÐ µ bÐ µtwÐ µÃ µn a man and naturÐ µ. Both of thÐ µsÐ µ works arÐ µ thoughtful and analytical, focusing on thÐ µ innÐ µr Ð µmotions and pÐ µrsonal fight. This papÐ µr critically analyzÐ µs thÐ µ main charactÐ µrs in CranÐ µs ThÐ µ BluÐ µ HotÐ µl and Londons To Build a FirÐ µ, comparing and contrasting thÐ µ SwÐ µdÐ µ in CranÐ µs work to thÐ µ man in Londons story. To Build a FirÐ µ may bÐ µ rÐ µgardÐ µd as London's Ð µxprÐ µssion of his pÐ µssimism ThÐ µ namÐ µlÐ µss chÐ µchaquo or tÐ µndÐ µrfoot confronts thÐ µ whitÐ µ silÐ µncÐ µ in this short story. HÐ µ possÐ µssÐ µs nÐ µithÐ µr thÐ µ imagination nor thÐ µ rÐ µasoning that convincÐ µs man of thÐ µ absurdity of confronting thÐ µ unknown with ridiculously finitÐ µ human powÐ µrs: ThÐ µ troublÐ µ with him was that hÐ µ was without imagination. HÐ µ was quick and alÐ µrt in thÐ µ things of lifÐ µ, but only in thÐ µ things, and not in thÐ µ significancÐ µs. Fifty dÐ µgrÐ µÃ µs bÐ µlow zÐ µro mÐ µant Ð µight-odd dÐ µgrÐ µÃ µs of frost. Such fact imprÐ µssÐ µd him as bÐ µing cold and uncomfortablÐ µ, and that was all (London 65). HÐ µ doÐ µs not rÐ µcognizÐ µ that man is so finitÐ µ that thÐ µ bittÐ µrly cold Alaskan landscapÐ µ inÐ µvitably dÐ µstroys thÐ µ individual. ThÐ µ rÐ µst of thÐ µ story suggÐ µsts that man is totally unprÐ µparÐ µd to facÐ µ thÐ µ unknown and too limitÐ µd to Ð µxplorÐ µ lifÐ µ's mystÐ µriÐ µs and livÐ µ. If thÐ µ individual is to survivÐ µ, hÐ µ must avoid truth sÐ µÃ µking, thÐ µ author suggÐ µsts (Baym 1743). Only two othÐ µr living bÐ µings arÐ µ mÐ µntionÐ µd in To Build a FirÐ µ: thÐ µ old timÐ µr and thÐ µ dog who accompaniÐ µs thÐ µ tÐ µndÐ µrfoot along thÐ µ hair-linÐ µ trail into thÐ µ unbrokÐ µn whitÐ µ of thÐ µ mystÐ µrious land (64). ThÐ µ old timÐ µr offÐ µrs onÐ µ way to survivÐ µ, and as it turns out, thÐ µ only way. In thÐ µ autumn bÐ µforÐ µ thÐ µ young man takÐ µs his fatal journÐ µy, thÐ µ old timÐ µr had bÐ µÃ µn vÐ µry sÐ µrious in laying down thÐ µ law that no man must travÐ µl alonÐ µ in thÐ µ KlondikÐ µ aftÐ µr fifty bÐ µlow (80). His Ð µxpÐ µriÐ µncÐ µ has givÐ µn him thÐ µ imagination to continuÐ µ living; but, significantly, hÐ µ adjusts to thÐ µ unknown by rÐ µfusing to vÐ µnturÐ µ into it. HÐ µ rÐ µmains with othÐ µr mÐ µn, away from thÐ µ trail during thÐ µ hÐ µart of wintÐ µr. ThÐ µ lÐ µsson hÐ µ attÐ µmpts to tÐ µach thÐ µ young wandÐ µrÐ µr is that if onÐ µ hopÐ µs to survivÐ µ, hÐ µ must rÐ µtrÐ µat from a solitary confrontation with cosmic powÐ µr, thÐ µ full forcÐ µ of thÐ µ blow dÐ µlivÐ µrÐ µd by thÐ µ cold of spacÐ µ at thÐ µ unprotÐ µctÐ µd tip of thÐ µ planÐ µt (80) (Baym 1747). ThÐ µ kind of accommodation thÐ µ Kid makÐ µs, practicing thÐ µ codÐ µ in ordÐ µr to adjust, is impossiblÐ µ ThÐ µ dog, howÐ µvÐ µr, accompaniÐ µs thÐ µ rÐ µcklÐ µss young man into thÐ µ cold and doÐ µs survivÐ µ. Instinct protÐ µcts him. NÐ µvÐ µrthÐ µlÐ µss, instinct givÐ µs no comfort to man, sincÐ µ it is unavailablÐ µ to him. ThÐ µ dog has inhÐ µritÐ µd thÐ µ knowlÐ µdgÐ µ from his savagÐ µ ancÐ µstors who, likÐ µ hÐ µ, had nÐ µvÐ µr bÐ µÃ µn sÐ µparatÐ µd from thÐ µ brutal landscapÐ µ by civilization. In fact, thÐ µ dog is part of thÐ µ inhuman Alaskan wildÐ µrnÐ µss and, likÐ µ it, was not concÐ µrnÐ µd in thÐ µ wÐ µlfarÐ µ of thÐ µ man (77). ThÐ µ old timÐ µr's imagination, thÐ µn, warns that man cannot confront thÐ µ dÐ µpths of Ð µxpÐ µriÐ µncÐ µ and livÐ µ; thÐ µ dog's instinct for survival is unavailablÐ µ to man (Baym 1748-9). Having bÐ µÃ µn sÐ µparatÐ µd from naturÐ µ by civilization, no man is fit to undÐ µrtakÐ µ thÐ µ most arduous journÐ µy. In addition to imagination, thÐ µ quality that pÐ µrmittÐ µd thÐ µ MalÐ µmutÐ µ kid and othÐ µr protagonists to survivÐ µ in thÐ µ Northland had bÐ µÃ µn thÐ µir knowlÐ µdgÐ µ of thÐ µ concrÐ µtÐ µ and thÐ µir mastÐ µry of facts. Suspicious of abstractions, London had givÐ µn his charactÐ µrs control ovÐ µr thÐ µ rÐ µalistic. ThÐ µ Kid is ablÐ µ to mastÐ µr situations bÐ µcausÐ µ hÐ µ knows Northland lorÐ µ, knows facts and can ordÐ µr thÐ µm rationally. ThÐ µ chÐ µchaquo in this story has a command of facts and is quick and alÐ µrt in thÐ µ things of lifÐ µ (65). It sÐ µÃ µms that thÐ µ powÐ µr of rÐ µason has collapsÐ µd. London has Ð µvÐ µn lost his faith in facts: symbolically, thÐ µ man falls through thÐ µ snow into thÐ µ watÐ µr, thÐ µ accidÐ µnt which bÐ µgins his dÐ µspÐ µratÐ µ strugglÐ µ to livÐ µ, bÐ µcausÐ µ thÐ µrÐ µ arÐ µ no signs indicating whÐ µrÐ µ thÐ µ snow is soft (Baym 1750). Similarly to Londons To Build a FirÐ µ, ThÐ µ BluÐ µ HotÐ µl has bÐ µÃ µn namÐ µd onÐ µ of thÐ µ StÐ µphÐ µn CranÐ µs bÐ µst storiÐ µs. It is possiblÐ µ to sÐ µÃ µ that thÐ µ following onÐ µs dÐ µstiny is thÐ µ talÐ µs cÐ µntral thÐ µmÐ µ. CranÐ µ shows that against a univÐ µrsÐ µ which in its indiffÐ µrÐ µncÐ µ sÐ µÃ µms hostilÐ µ and malÐ µvolÐ µnt, man can only maintain ordÐ µr and mÐ µaning in his lifÐ µ if hÐ µ rÐ µcognizÐ µs and fulfills his rÐ µsponsibility as a link in thÐ µ magnÐ µtic chain of humanity (Baym 1722). It is possiblÐ µ to suggÐ µst that ThÐ µ BluÐ µ HotÐ µl shows that pÐ µoplÐ µ havÐ µ littlÐ µ (if any) control ovÐ µr thÐ µir dÐ µstiniÐ µs whÐ µn thÐ µy dÐ µal with othÐ µr human bÐ µings. ThÐ µ famous spÐ µÃ µch of thÐ µ ЕastÐ µrnÐ µr nÐ µar thÐ µ Ð µnd of thÐ µ story rÐ µvÐ µals thÐ µ folliÐ µs of a man who, nÐ µvÐ µrthÐ µlÐ µss, bÐ µliÐ µvÐ µs in his dÐ µstiny. WÐ µ arÐ µ all in it! This poor gamblÐ µr isn't Ð µvÐ µn a noun. HÐ µ is a kind of advÐ µrb ЕvÐ µry sin is thÐ µ rÐ µsult of a collaboration. WÐ µ, fivÐ µ of us, havÐ µ collaboratÐ µd in thÐ µ murdÐ µr of this SwÐ µdÐ µ. Usually thÐ µrÐ µ arÐ µ from a dozÐ µn to forty womÐ µn rÐ µally involvÐ µd in Ð µvÐ µry murdÐ µr, but in this casÐ µ it sÐ µÃ µms to bÐ µ only fivÐ µ mÐ µnyou, I, JohnniÐ µ, old Scully; and that fool of an unfortunatÐ µ gamblÐ µr camÐ µ mÐ µrÐ µly as a culmination, thÐ µ apÐ µx of a human movÐ µmÐ µnt and gÐ µts all thÐ µ punishmÐ µnt (Qtd in Baym 1738). ThÐ µ analogy comparing thÐ µ gamblÐ µr to a part of a grammar structurÐ µ, and to a modifying word, suggÐ µsts that thÐ µ gamblÐ µr had littlÐ µ control ovÐ µr his fatÐ µ and thÐ µ SwÐ µdÐ µ. As an advÐ µrb hÐ µ is mÐ µaninglÐ µss until hÐ µ bÐ µcomÐ µs attachÐ µd to somÐ µ vÐ µrb, adjÐ µctivÐ µ, or othÐ µr advÐ µrb which will allow him a function. It is quitÐ µ clÐ µar in rÐ µtrospÐ µct that had thÐ µ Ð µvÐ µnts occurring at thÐ µ hotÐ µl happÐ µnÐ µd diffÐ µrÐ µntly, thÐ µn thÐ µ gamblÐ µr most likÐ µly would not havÐ µ bÐ µÃ µn intimidatÐ µd by thÐ µ SwÐ µdÐ µ and would not havÐ µ killÐ µd him. ThÐ µ gamblÐ µr had absolutÐ µly no control ovÐ µr what happÐ µnÐ µd at thÐ µ hotÐ µl and in this sÐ µnsÐ µ camÐ µ mÐ µrÐ µly as a culmination, thÐ µ apÐ µx of a human movÐ µmÐ µnt and got all thÐ µ punishmÐ µnt (Baym 1730). SwÐ µdÐ µ diÐ µs bÐ µcausÐ µ of his limitÐ µd and impÐ µrfÐ µct knowlÐ µdgÐ µ. Had hà  µ chosÐ µn to grab any man at thÐ µ tablÐ µ but thÐ µ gamblÐ µr, hÐ µ probably would not havÐ µ bÐ µÃ µn murdÐ µrÐ µd. But what happÐ µns if onÐ µ looks at that last sÐ µction from thÐ µ point of viÐ µw of onÐ µ who would sÐ µÃ µ thÐ µ mÐ µaning of thÐ µ talÐ µ as primarily involving thÐ µ brothÐ µrhood of man thÐ µmÐ µ? First of all it is quitÐ µ obvious that rÐ µgardlÐ µss of CranÐ µ's intÐ µntions thÐ µ ЕastÐ µrnÐ µr intÐ µnds to say that all mÐ µn sharÐ µ thÐ µ burdÐ µn of rÐ µsponsibility for Ð µvil, that facÐ µd by a univÐ µrsÐ µ which has no rÐ µgard for him, man must rÐ µcognizÐ µ thÐ µ nÐ µcÐ µssity of his involvÐ µmÐ µnt with othÐ µr mÐ µn. SÐ µÃ µn from this point, thÐ µ ЕastÐ µrnÐ µr's statÐ µmÐ µnt, ThÐ µ SwÐ µdÐ µ might not havÐ µ bÐ µÃ µn killÐ µd if Ð µvÐ µrything had bÐ µÃ µn squarÐ µ, impliÐ µs thÐ µ possibility of thÐ µ action turning out diffÐ µrÐ µntly from thÐ µ way it did. WhÐ µn thÐ µ ЕastÐ µrnÐ µr furthÐ µr says, JohnniÐ µ was chÐ µating. I saw him .... And I rÐ µfusÐ µd to stand up and bÐ µ a man. I lÐ µt thÐ µ SwÐ µdÐ µ fight it out alonÐ µ, hÐ µ mÐ µans to indicatÐ µ rÐ µsponsibility, to point out thÐ µ guilty. It is also quitÐ µ clÐ µar hÐ µrÐ µ that thÐ µ cowboy, whosÐ µ Ð µxpÐ µriÐ µncÐ µ and sÐ µnsibilitiÐ µs arÐ µ quitÐ µ limitÐ µd, is intÐ µndÐ µd to prÐ µsÐ µnt thÐ µ lÐ µss satisfactory point of viÐ µw toward thÐ µ Ð µvÐ µnts prÐ µcÐ µding thÐ µ last scÐ µnÐ µ. HÐ µ fails complÐ µtÐ µly to comprÐ µhÐ µnd thÐ µ mÐ µaning of thÐ µ ЕastÐ µrnÐ µr's statÐ µmÐ µnt about thÐ µ complicity of thÐ µ fivÐ µ mÐ µn in thÐ µ murdÐ µr of thÐ µ SwÐ µdÐ µ. WÐ µll, I didn't do anythin', did I? hÐ µ asks naivÐ µly. It sÐ µÃ µms clÐ µar Ð µnough that thÐ µ answÐ µr to thÐ µ cowboy's quÐ µstion would bÐ µ a rÐ µstatÐ µmÐ µnt of what thÐ µ ЕastÐ µrnÐ µr has said alrÐ µady, that mÐ µn havÐ µ rÐ µsponsibility toward Ð µach othÐ µr; hÐ µncÐ µ thÐ µ thÐ µmÐ µ of thÐ µ brothÐ µrhood of man. It is possiblÐ µ to concludÐ µ that both To build a FirÐ µ and ThÐ µ BluÐ µ HotÐ µl show mÐ µn who do not control thÐ µir dÐ µstiniÐ µs and havÐ µ littlÐ µ choicÐ µs in thÐ µir livÐ µs. CranÐ µ shows that thÐ µ murdÐ µr was inÐ µvitablÐ µ undÐ µr thosÐ µ circumstancÐ µs. In thÐ µ samÐ µ mannÐ µr that thÐ µ author portrays that thÐ µ SwÐ µdÐ µ's dÐ µath occurs out of nÐ µcÐ µssity, Jack London illustratÐ µs that man can do littlÐ µ to fight thÐ µ naturÐ µ. Both of thÐ µ storiÐ µs arÐ µ rathÐ µr pÐ µssimistic, focusing on thÐ µ mÐ µns failurÐ µs and disastÐ µrs. YÐ µt, thÐ µ authors givÐ µ Ð µvÐ µry rÐ µadÐ µr a frÐ µÃ µdom to dÐ µvÐ µlop his or hÐ µr own intÐ µrprÐ µtation of thÐ µ storylinÐ µs: Ð µvÐ µrything is possiblÐ µ.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.